عفونت چشم و صدمات آن در اسب

عفونت چشم و صدمات آن در اسب | رایمون متخصص تغذیه اسب | 1

به دلیل اهمیت و تاثیر چشم در عملکرد و سلامتی اسب‌ها نیاز است تا به صورت روزانه آن‌ها را مورد ارزیابی قرار بدهید. بسیاری از مشکلات چشم با درمان سریع ظرف چند روز خوب می‌شوند. در بسیاری از موارد نیاز است تا چشم توسط یک دامپزشک معاینه شود اما مواردی هم هستند که خودتان می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.

پیشنهاد ما برای شما
عفونت چشم و صدمات آن در اسب | رایمون متخصص تغذیه اسب | 3

بسته مکمل اسب ورزشی

۳,۸۳۶,۳۰۰ تومان۳,۸۳۶,۳۰۰ تومانمشاهده کنید

عفونت چشمی در اسب چیست؟

عفونت چشم و صدمات آن در اسب | رایمون متخصص تغذیه اسب | 5

متداول‌ترین نوع عفونت چشمی در اسب‌ها شامل عفونت‌های باکتریایی و زخم‌ها می‌باشند. مشکلات چشمی اگر سریعا درمان نشوند می‌توانند مشکل ساز باشند و گاهی مشکلات جزئی می‌تواند منجر به نابینایی اسب‌ها شود. مشکلات چشمی برای اسب بسیار دردناک هستند.

عفونت‌های چشم در اسب

چشم اسب باید سالم، شفاف و روشن باشد و همچنین قسمت‌های داخلی آن باید مورب و صورتی رنگ باشد همچنین تمامی سطوح داخلی باید مرطوب باشند. و در گوشه شکاف چشم باید ذره‌ای مرطوب باشند. اگر اسب در معرض باد و غبار باشد ممکن است چشم‌هایش مثل شما قرمز بشود. علائمی که به شما می‌گویند چشم‌ها به درمان نیاز دارند:

-بریدگی یا پاره شده پلک‌ها

-تورم پلک‌ها

-آسیب آشکار و مشهود به چشم

-وجود لایه‌ای سفید رنگ روی تمام یا قسمتی از چشم

-تورم یا قرمزی چشم و اطراف آن

-جاری شدن اشک از گوشه چشم که می‌تواند نشان از مسدود شدن مجرای اشک باشد

-ترشحاتی به غیر از اشک

-وجود غده یا تومور در داخل یا اطراف چشم

-قرار گرفتن مژه‌ها در زیر پلک که با حرکت آن بر روی سطح چشم کشیده می‌شوند

پیشنهاد ما برای شما
عفونت چشم و صدمات آن در اسب | رایمون متخصص تغذیه اسب | 7

بسته مکمل و خوراک اسب کورسی

۵,۸۹۹,۵۰۰ تومان۵,۸۹۹,۵۰۰ تومانمشاهده کنید

عوامل عفونت چشم

با وارد شدن یک جسم خارجی به چشم و خراشیدن سطح آن باکتری‌ها راحت‌تر به آن نفوذ کرده و باعث عفونی شدن آن می‌شوند. این مساله باعث می‌شود تا چشم اسب قرمز و کدر به نظر برسد و چون برای آن دردآور است تمایل ندارد تا آن را معاینه کنید. این عفونت باید توسط دامپزشک معاینه شود و در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. (یوئیت به التهاب بافت یوه چشم گویند). تکرار عفونت بافت چشم می‌تواند به نابینایی اسب منجر بشود. این مشکل می‌تواند به کوری ماه گونه چشم اسب منجر بشود که البته این بیماری عوامل دیگری هم دارد.

از جمله این که برخی از تحقیقات نشان دادند که یک عفونت باکتریایی به نام لپتوسپتوز می‌تواند به این حالت منجر بشود. که علائم آن شامل درد چشم، کدر بودن، لوچ بودن و حساسیت به نور می‌باشد، این علائم در طول زمان ممکن است شدت و ضعف پیدا کنند. عفونت انگلی تلازیا که به کرم چشم معروف است نیز می‌تواند عامل بیماری‌های چشم باشد که اسب از طریق مگس‌ها به این انگل‌ها آلوده می‌شود که در این بیماری کرم‌های کوچک در داخل چشم قابل مشاهده هستند. معمولا دامپزشک کرم‌ها را از داخل چشم خارج می‌کند و آن‌ها را برای آزمایشگاه تشخیصی ارسال می‌کند. این عفونت انگلی در ایالات متحده بسیار نادر می‌باشد.

 

درمان عفونت چشم اسب

در مرحله اول با یک دامپزشک تماس بگیرید چون تریع در روند درمان بسیار مهم است. قبل از حضور دامپزشک کارهایی هست که شما می توانید انجام بدهید.

-از یک توری یا محفظ برای چشم اسب استفاده کنید تا از مگس ها در امان بماند و همچنین به دلیل خارش از کشیدن آن به اطراف جلوگیری بشود.

-قبل از رسیدن دامپزشک اسب را جایی قرار بدهید تا در معرض نور باشد و دید کافی وجود داشته باشد.

ممکن است دامپزشک برای معاینه دقیق اسب از داروهای آرام بخش استفاده کند. به دلیل اینکه عفونت در بافت چشم برای اسبتان دردناک است سعی نکنید تا با اجبار و فشار آن را باز نگه دارید. اگر نیاز به شکافتن یا باز کردن قسمتی از پلک بود بهتر است توسط دامپزشک انجام بشود. دامپزشک بافت های داخلی مثل مردمک و قرنیه را بررسی می کند تا آسیب ندیده باشند و اگر ذرات خارجی مثل شن داخل آن ریخته باشد را بیرون می آورد. دامپزشک سلامت کلی چشم را برسی می کند همچنین مواردی هم که برای ما قابل تشخیص نیستند را می تواند ارزیابی کند. اگر عفونت موضعی باشد دامپزشک پماد یا ژل را تجویز می کند تا در روز چند مرتبه آن را بشویید. در برخی از موارد ممکن است مقداری از خون اسب را گرفته و با استفاده از سرم خون محلولی بسازند تا چشم اسب را ضد عفونی کنید، سرم خون اسب می تواند عاملی برای درمان بیماری های چشم باشد. برای استفاده از دارو ها تمامی مراحل ضد عفونی که دامپزشک گفته را انجام بدهید.

مراقبت های خانگی(باشگاهی)

تا پایان دوره درمان از دارو ها استفاده کنید و با مشاهده علائم بهبودی مصرف را قطع نکنید. قطع درمان می تواند به التهاب بیشتر و تخریب و صدمات گسترده تر بشود. در هنگام کار با اسبی که چشمش آسیب دیده توجه داشته باشید که ممکن است شما را نبیند و به شما آسیب برساند. هنگاهی که در سمت آسیب دیده قرار دارید به آرامی صحبت کنید تا صدای شما باعث ترس و هیجان اسب نشود.

چگونه از عفونت آسیب چشم اسبها جلوگیری کنیم؟

محیطی که اسب د آن قرار دارد تا حد امکان به دور از گرد غبار باشد. اگر بستر اسب ها یا علوفه مصرفی گرد و غبار دارد با مرطوب کردن سعی کنید گرد غبار آن را کاهش بدهید. لبه حصارها، آبخوری، آخور و سایر تاسیسات را مورد ارزیابی قرار بدهید تا لبه تیز و خطرناک نداشته باشند یا اگر میخ های قدیمی و کهنه از جایی بیرون زده آنها را از بین ببرید تا برای حیوان خطری ایجاد نکنند.

ترجمه گروه رایمون

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *