چگونه جیره غذایی اسب خود را تغییر دهیم؟

تغذیه اسب

با نزدیک شدن به فصل مسابقات و تغییر فصل بایدها و نبایدهای تغییر جیره غذایی در اسب را با هم بررسی کرده و در کنار آن گوشه چشمی هم به سندرم زخم معده در اسب خواهیم داشت:

۱- تغییر جیره غذایی باید تدریجی و در طی دو هفته انجام پذیرد. این بدان معنی است که کنسانتره جدید با کنسانتره قدیم با نسبت مناسب ترکیب شود و سپس در طی دو ‌هفته از میزان کنسانتره اولیه کاسته و به مقدار کنسانتره جایگزین افزوده شود. نباید مقدار کل کنسانتره مصرفی تغییر کند به طور مثال اگر اسب روزانه دو کیلوگرم کنسانتره مصرف می‌کند باید در طی این دو هفته نیز این مقدار حفظ شود با این تفاوت که مقداری از این دو کیلوگرم به کنسانتره جایگزین اختصاص می‌یابد. ۲- تغییر تدریجی جیره تنها به کنسانتره مربوط نمی‌شود و برای سایر مواد غذایی نظیر یونجه نیز باید لحاظ گردد. ۳- در دوران تغییر جیره غذایی اسب باید بیشتر مانیتور شود تا از رخداد احتمالی کولیک و‌ سایر بیماری‌های گوارشی پیشگیری شود. ۴- آمادگی برای مسابقات باید تحت نظر مربی باشد و برنامه ورزشی اسب باید به طور تدریجی افزایش یابد، استرس‌های ورزشی و فشارهای ورزشی بدون برنامه تدریجی از عوامل مهم رخداد سالمونلوزیس در اسب هستند که می‌تواند برای اسب مرگبار باشد.

همان طور که می‌دانیم اسب‌های ورزشی بیشتر در معرض ابتلا به سندرم زخم معده هستند لذا برای پیشگیری از ابتلا به این سندرم بهتر است نکات زیر رعایت شود: ۱- وعده غذایی کنسانتره همراه یونجه استفاده شود. ۲- استفاده از روغن‌های خوراکی همراه کنسانتره می‌تواند در کاهش احتمال رخداد سندرم زخم معده موثر باشد. ۳- آب شربی که در اختیار اسب قرار می‌گیرد نباید سرد باشد.

از علایم ابتلا به سندرم زخم معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کولیک‌های راجعه، که حتما در شرح حال و تاریخچه بیماری باید آن را به دامپزشک خود اطلاع دهید.

 

۵- کاهش نمره بدنی (BCS)، از علایمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سابقه‌ی بیماری‌های گوارشی، داروهایی که در روند درمان بیماری‌ها استفاده شده‌اند، جیره غذایی و برنامه از داروهای ضدانگل تراپی در رسیدن به تشخیص کمک کننده است اما باید بدانیم تشخیص قطعی سندرم زخم معده بوسیله اندوسکوپی معده( گاستروسکوپی) میسر می‌شود.

پیشنهاد ما برای شما
چگونه جیره غذایی اسب خود را تغییر دهیم؟ | رایمون متخصص تغذیه اسب | 2

بسته مکمل اسب ورزشی

۳,۸۳۶,۳۰۰ تومان۳,۸۳۶,۳۰۰ تومانمشاهده کنید

چک لیست مراقبت‌های پاییزه اسب

پیشنهاد ما برای شما
چگونه جیره غذایی اسب خود را تغییر دهیم؟ | رایمون متخصص تغذیه اسب | 4

بسته مکمل و خوراک اسب کورسی

۵,۸۹۹,۵۰۰ تومان۵,۸۹۹,۵۰۰ تومانمشاهده کنید

در فصل سرما چه اسب‌هایی بیشتر در معرض آسیب هستند؟

در هوای سرد چند گروه از اسب ها بیشتر در معرض آسیب هستند:

۱- مادیان‌های ابستن

۲-کره‌های زیر یک‌سال

۳-اسب‌های بالای ۱۵ سال

در فصل پاییز با افزایش بارندگی‌ها باید بیشتر از علوغه و کنسانتره‌ها مراقبت کرد، علوفه در مواجهه با بارندگی به سرعت کپک زده و مصرف آن برای اسب خطرناک است. کنسناتره نیز نباید در محیط مرطوب و در معرض بارندگی باشد. بعد از تمرین حتما اسب را با استفاده از دستگاه سولاریوم خشک کرده و سپس در باکس قرار دهید. بعد از تمرین به دلیل تعریق بدن اسب خیس بوده و در صورتی که به همان شکل درون باکس قرار گیرد، سلامتی اسب می‌تواند به خطر بیوفتد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *