چگونه از مادیان آبستن مراقبت کنیم ؟

اسب باردار

فهرست مطالب

پیشنهاد ما برای شما
چگونه از مادیان آبستن مراقبت کنیم ؟ | رایمون متخصص تغذیه اسب | 2

بسته مکمل مادیان باردار یا شیرده

۴,۲۹۴,۰۰۰ تومان۴,۲۹۴,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

مراقبت از مادیان باردار

انجام مراقبت‌های لازم در دوران آبستنی می‌تواند تضمینی در سلامت مادیان آبستن و کره‌ی آن باشد. از این رو چند نکته در خصوص نگهداری از این گروه‌ها را در اینجا یادآور خواهیم شد:

1-‌ ضروری است قبل از کشش مادیان، دندان‌های آن توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گرفته و سوهان دندان زده شود.

2- استفاده از داروی ضد انگل قبل از کشش مادیان ضروری بوده زیرا در دو ماه‌ اول آبستنی منع مصرف داروی ضد انگل برای مادیان آبستن ذکر شده است.

3- انجام سونوگرافی برای تایید آبستنی توسط دامپزشک ضروری بوده و تاریخ آن باید طبق نظر دامپزشک معالج با توجه به سابقه مادیان مشخص گردد. طبق یک برنامه کلی مادیان آبستن باید در 17 روزگی، دوماهگی و سه ماهگی برای تایید آبستنی مورد معاینه و سونوگرافی قرار بگیرد.

4- در دو ماهه اول و دو ماهه آخر آبستنی نباید سوار مادیان آبستن شد. در این ایام تنها دستگردان کردن مادیان توصیه می‌‌شود. در بازه زمانی بین دو ماهه اول و اخر در صورت سواری تنها قدم رفتن و یورتمه مجاز می‌باشد که ضروری است با تایید و نظر دامپزشک معالج باشد.

5- استفاده از ضد انگل در ماه نهم آبستنی ضروری است. باید توجه کرد که داروی ضدانگل مصرفی در دوران آبستنی منع مصرف نداشته باشد.

6- هرگونه حالت غیر طبیعی در دوران آبستنی نظیر بی‌اشتهایی، تب، بی‌قراری، ترشحات از واژن و … را باید سریعا به دامپزشک اطلاع داد.

7- از تزریق انواع دارو بدون تجویز دامپزشک به مادیان آبستن باید پرهیز کرد.

بسته خوراک اسب باردار و بسته مکمل اسب باردار

اسب ابستن

8- در صورت بروز هرگونه بیماری باید به دامپزشک معالج آبستنی مادیان را اطلاع داد.

9- جیره غذایی مادیان آبستن باید تحت نظر متخصص تغذیه اسب باشد.

10- در دوران بارداری لازم است برای 3ماه آخر، انرژی بیشتر همراه با مواد ویتامینه معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، ویتامین A و … را برای مادیان آماده نمود.

11- با توجه به اینکه در ماه‌های آخر بارداری جنین رشد بیشتری داشته و حجم زیادی از رحم را اشغال می‌کند و این رشد باعث فشار آمدن بر معده و کم شدن حجم معده می‌شود، لازم است کمی کاه را به علوفه روزانه مادیان اضافه کرد.

12- با توجه به نکته فوق و اینکه اشتهای مادیان ( به دلیل کاهش حجم معده) کم می‌شود لازم است از مواد خوراکی با غلظت بالاتری برای مادیان باردار استفاده گردد.

13-استفاده از منابع روغنی و مکمل‌های ویتامینه معدنی برای جبران کمبودهای مادیان باید در دستور کار باشد.

14-وضعیت بدنی مادیان را نباید خیلی چاق یا خیلی لاغر نگه داشت و از وضعیت بدنی متوسط باید کمی چاق‌تر باشد.

تالیف: گروه رایمون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *