عوامل خارش دم در اسبها

عوامل خارش دم در اسبها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 1
پیشنهاد ما برای شما
عوامل خارش دم در اسبها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 3

دایجستیو | Digestive

۵۷۰,۰۰۰ تومان۵۷۰,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

درمان خارش دم اسب

فهرست مطالب

دم یکی از شاخصه های زبایی در اسب قلمداد می شود و اغلب مالکان روی ای موضوع حساس هستند. زمانی که اسب دم خود را به جایی می مالد معمولا انگیزه زیادی برای کشف علت و درمان آن وجود دارد. اصلی ترین سوال در برخورد با این موضوع این است که این رفتار بیشتر در چه زمان از سال دیده می شود؟

 

عوامل خارش دم در اسبها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 5

 

خارش دم اسب علت های زیادی دارد، عواملی همچون آفتاب سوختگی، بیماری های پوستی، مشکلات غدد و یا انگل ها. دم اسب شاخصه مهمی در ارزیابی زیبایی است و از این رو پرورش دهنگان تمام تلاش خودشان را برای نگه داری و سلامت دم انجام می دهند. در اکثر موارد این رفتار ناشی از حساسیت به گزش حشرات است که در واکنش به پروتئین بزاق ایجاد می شود که در نتیجه آن واکنش التهابی و خارش ایجاد می شود. این نوع واکنش در غده های کلوییدی به خارش شیرین شناخته می شود و در موارد حاد علاوه بر دم یال، سینه و بخش های دیگه را درگیر می کند و علاوه بر خارش باعث ریزش مو خونریزی هم می شود. خارش مداوم باعث آسیب دیدن بافت ها و نوعی مشکل به نام پودرما می شود که درمان آن سخت تر میشود.

کنترل مدیریت حشرات


استفاده از هواکش در سالن ها

استفاده از اسپری های حشره کش در فواصل زمانی مشخص استفاده کنید، اسپری های پایه روغنی ماندگاری بیشتری دارند.

به دلیل اینکه حشرات در جاهایی که آب راکد وجود دارد تولید مثل می کنند به منظور کاهش جمعیت و کنترل آنها از تجمع آب راکد جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از ورود حشرات از توری استفاده کنید.

استفاده از اسپری های مخصوص روی بدن حیوان.

به منظور کاهش مزاحمت حشرات از پارچه ها و پوشش های محافظ استفاده کنید.

پیشنهاد ما برای شما
عوامل خارش دم در اسبها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 7

بایوتکس | ™BioteX

۹۰۰,۰۰۰ تومان۹۰۰,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

درمان حساسیت به حشرات

کنترل خارش موضعی با استفاده از داروهایی مثل پراموکسین، استروایدز در ترکیب با بغلور جو دوسر به همراه تغذیه اسید های چرب تا حد زیادی موثر خواهد بود. به علاوه داروهایی مثل متیل سولفونیلمتان (از مشتقات دی متیل اکسید) هم می تواند مفید باشد. در 20تا30 درصد از موارد اسبها بدون هیچ دارویی درمان می شوند و در موارد حاد نیاز است تا از دارو استفاده کنیم. نیاز است تا دامپزشک است را از نظر آلودگی به سایر انگل های خارجی مثل شپش ها وجرب ها معاینه کند.

کرم های سوزنی

انگل های داخلی هم می توانند باعث خارش در اسب بشوند. کرم های سوزنی یا Oxyuris equi در روده اسب ها فعالیت می کنند و از نشانه های بارز وجود آنها خارش در ناحیه معقد می باشد که در نتیجه آن حیوان پشت خود را می خاراند. بهترین راه برای تشخیص کرم های سوزنی معاینه دامپزشک هست که با تکنیک نوار استات و فشردن آن به پوشش اطاف معقد می توان تخم کرم ها را مشاهده کرد.

 

موثر ترین راهکار انگل زدایی مظم و دقیق هست که تا حد زیادی کرم های بالغ و لارو ها را از بین می برد و روی تخم ها اثر بخشی کمتری دارد. استفاده از فنل بندازول در موارد زیادی موثر گزارش شده است. خارش اسب ها باعث می شود تا تخم انگل ها در محیط پراکنده بشوند و اسبهای دیگر نیز درگیر شوند. تخم ها تا یک ماه در محیط اطراف زنده مانده و قدرت آلودگی و شیوع دارند. پس لازم است در برنامه انگل زدایی پاکسازی محیط نیست در دستور کار قرار بگیرید. اگر خارش دم همچنان ادامه پیدا کرد لازم است تا دنبال عوامل دیگری باشید. همچنین در صورت قطع خارش رویش مجدد دم زمانبر بوده و یک تا چند ماه طول می کشد.

خشکی پوست

در شریطی که پوست اسب خشک باشد خارش در آن ایجاد می شود و لازم است تا با شامپوهای مخصوص و لوسین شسته شود همچنین محصولات ضد خارش نیز توصیه می شوند. پس از شستشو لازم است تا اسب به خوبی آبکشی بشود چون باقی مانده داروها نیز ایجاد خارش می کند. همچنین اثر سمیت و حساسیت به بعضی گیاهان نیز ممکن است این مشکل را ایجاد کند. در مواردی این حساسیت ها با کهیر همراه است که با داروهای ضد حساسیت مثل کورتون درمان می شود.

کثیف بودن اسب

عدم رسیدگی به وضعیت بهداشت و نظافت اسب ها باعث می شود پوست آنها دچار خارش شده و این رفتار در آنها گسترش پیدا کند، همچنین مادیان ها ترشحاتی دارند که عدم نظافت آنها خارش و التهاب را به همراه خواهد داشت.

مشکلات رفتاری

امکان دارد که خارش دم در اثر حبس طولانی مدت در باکس یا برخی از رفتارهای تنش زا در اسب ها ایجاد شده و به صورت یک عادت بد تکرار و شیوع پیدا کند.

دم گیری اسب

دمگیری اسب به بالا نگه داشتن اسب دم در اسب ها اطلاق میشود که بیشتر برای جنبه های زیبایی اسب مورد استفاده قرار میگرد. تقویت دم گیری اسب با تمرین و  آموزش امکان پذیر می باشد.

استفاده از مکمل تقویتی سم، دم و یال اسب بایوتکس و روغن امگا ایکس گروه رایمون روند دم گیری در اسب را تقویت می نماید.

ترجمه : گروه رایمون

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *