بهترین خوراک برای مادیان شیرده

بهترین خوراک برای مادیان شیرده | رایمون متخصص تغذیه اسب | 1

فهرست مطالب

تغذیه صحیح و اصولی مادیان تازه‌زا و مادیان شیرده به دلیل حصول اطمینان از اینکه آیا مواد مغذی برای شیردهی و در حین حال حفظ وزن (لاغر نشدن) کفایت دارند و اینکه در صورتی که مادیان باردار است، آیا می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز جنین را تأمین کند بسیار مهم است. رژیم غذایی متعادل نیز برای سالم نگه داشتن مادیان ضروری است تا بتواند سال‌ها بعد به تولید کره‌های سالم ادامه دهد.

به مانند سایر گروه‌ها و رده‌های پرورشی در همه اسب‌ها، نیاز مادیان به انرژی (کالری)، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی باید تامین شود که خلاصه‌ای از این مواد مغذی و نقش آن‌ها در جیره غذایی مادیان شیرده را در این مقاله مرور می‌کنیم.

انرژی

عدم تغذیه مادیان شیرده با انرژی کافی باعث کاهش وزن بدن خواهد شد. اگر وزن خود را از دست بدهد، کیفیت و کمیت شیر برای کره دچار اختلال شده و کره خوب رشد نمی‌کند. برعکس، اگر به او اجازه دهید که بیشتر از حد مجاز سنگین شود دوباره ممکن است افت تولید شیر داشته باشد و در نتیجه وزن اضافی، نیز فشار غیرضروری به مفاصل و سم‌های او وارد کند و این باعث درد و لنگش مادیان می‌شود. پایه انرژی دریافتی مادیان باید از علوفه با کیفیت تهیه شود. در شرایط ایران که اکثرا کیفیت علوفه (یونجه) برای حفظ امتیاز بدن (BCS) کافی نیست، باید از خوراک‌های پر انرژی حاوی غلات فرآوری شده؛ روغن و فیبرهای پر انرژی به رژیم غذایی اضافه کرد.

 

پیشنهاد ما برای شما
بهترین خوراک برای مادیان شیرده | رایمون متخصص تغذیه اسب | 3

بسته مکمل مادیان باردار یا شیرده

۴,۲۹۴,۰۰۰ تومان۴,۲۹۴,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

بسته های مکمل و خوراک مادیان شیرده و اسب باردار رایمون

پروتئین

کمبود پروتئین با کیفیت خوب در رژیم غذایی مادیان شیرده باعث کاهش تولید شیر می‌شود، سرعت رشد کره کند می‌شود و مادیان شروع به از دست دادن توده عضلانی می‌کنند، که به نوبه خود ممکن است بازگشت مادیان به کره آوری را دشوار کند. هنگامی که به مقدار کافی پروتئین در مراتع و یونجه برای پاسخگویی به نیازهای مادیان وجود نداشته باشد، از منابع پروتئینی باکیفیت مانند کنجاله سویا، کنجاله کانولا و فرآورده‌های جانبی صنایع مانند گلوتن ذرت و گندم باید استفاده شود. از منابع كيفي پروتئين مانند کنجاله پنبه كه مقادير كم اسيدهاي آمينه ضروري دارند براي ماديان‌هاي شيرده خودداري شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

به طور کلی مادیان با دسترسی محدود به مراتع تازه و سبز نیاز بالایی به مکمل‌های تخصصی ویتامینه – معدنی دارند. یک مادیان شیرده برای مواد معدنی و به ویژه به کلسیم و فسفر که سازنده کلسیم و فسفر شیر می‌باشند، نیاز بالایی دارد. در حالی که شیر فقط حاوی مقادیر بسیار کمی از مواد معدنی کمیاب است، اما تأمین نیازهای مادیان برای این دسته از مواد مغذی در دوران شیردهی بسیار مهم است تا با کمک مواد معدنی کمیاب و ویتامین‌ها (که نقش کاتالیزوری و کمکی در متابولیسم دارند) بتواند انرژی و پروتئین را در بدن خود مورد متابولیسم و پردازش قرار دهد. عدم رعایت الزامات مادیان شیرده برای مواد معدنی، به معنای نابودی ذخایر بدن وی است و او را مستعد ابتلا به بیماری و لنگش می‌کند. کمبود مواد معدنی همچنین می‌تواند تولید شیر و باروری او را کاهش دهد و می‌تواند بر رشد و نمو آینده کره‌ها (حتی بعد از قطع شیر) تأثیر بگذارد.

نمک و آب

مادیان شیرده همیشه باید به نمک و آب شیرین بسیار تمیز دسترسی داشته باشند. کمبود نمک و آب تمیز می‌تواند تولید شیر را کاهش داده و رشد آهسته کند شود.

بهترین خوراک برای مادیان شیرده | رایمون متخصص تغذیه اسب | 10

خوراک اسب باردار

اسب‌های باردار نیازمند تغذیه‌ای مناسب و متعادل هستند که شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. خوراک اسب باید حاوی غذاهایی باشد که قابلیت هضم و جذب بالایی داشته باشند و برای حفظ وزن و سلامتی اسب مناسب باشد و از احتمال ایجاد بیماری‌های مرتبط با تغذیه بارداری کاسته شود. اسب‌های باردار باید منابع پروتئینی کافی دریافن کنند تا به رشد جنین و تقویت عضلات کمک کند. برای حفظ سلامت و استقامت جنین و همچنین کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی، باید ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در خوراک اسب باردار حضور داشته باشند.

 

محصولاتی که برای مادیان شما مناسب است:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *