برای داشتن مادیانی سالم و زایمانی مطمئن چه باید کرد؟

اسب باردار

برای تضمین سلامت کره و مادیان آبستن، باید نکاتی را در آخرین روزهای آبستنی و در روز زایمان مد نظر قرار دهیم. در ادامه به بررسی چند از این نکات می‌پردازیم:

1- با نزدیک شدن به روز زایمان علائمی نظیر ترشحات از پستان، بزرگی پستان و …. مشاهده می‌شود که نوید بخش نزدیک شدن به روز زایمان است و باید مورد توجه قرار گیرد.

2- باید پیش از زایمان باکس مادیان تخلیه و ضد عفونی گردد. ضروری است پهن خشک از بستر باید تخلیه شود و با کاه، کلش یا پوشال جایگزین شود.

3- باید دانست که روز زایمان را کره و زمان زایمان را مادیان تعیین می‌کند. این بدین معناست که مادیان برای زایمان نیازمند محیطی آرام، بدون استرس و سر و صدا است.

4- زایمان اغلب در نیمه شب و در سحرگاه انجام می‌شود، اما ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیافتد.

5- اگر مادیان شما سابقه سخت‌زایی دارد یا فرایند زایمان به طول انجامید ضروری است از دامپزشک بخواهید به فرایند زایمان نظارت داشته باشد.

6- اولین اقدام بعد از به دنیا آمدن کره، ضد عفونی بند ناف است. ضروری است بدانید بند ناف باید در یک ظرف مخصوص شبیه لیوان که حداقل عمق بیست سانتی‌متر دارد ضد عفونی گردد. این ضد عفونی به معنای آغشته کردن بند ناف در ظرف مخصوص است. شستشوی بند ناف با محلول ضد عفونی کافی نیست زیرا بند ناف مانند یک لوله است و سطح داخلی آن نیز باید در تماس محلول ضدعفونی قرار بگیرد.

7- بهترین ماده برای ضدعفونی بند ناف تنتور ید است و چنانچه در دسترس نبود باید از محلول الکل طبی و بتادین به نسبت یک به یک استفاده کرد.

اسب باردار

8-جفت مادیان، تا سه ساعت بعد از زایمان باید به طور خود به خود دفع شود. در صورت عدم دفع خود به خودی ظرف مدت سه ساعت حتما دامپزشک خود رو مطلع کنید تا اقدامات درمانی توسط ایشان آغاز شود.

9- به هیچ عنوان جفت مادیان را دستکاری نکنید، این کار می‌تواند سلامت مادیان را به شدت به خطر بیاندازد.

10- جیره غذایی مادیانی که در دوران شیرآوری است حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه تنظیم شود.

11-ضروری است بعد از زایمان وضعیت دندانی مادیان توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گیرد و سوهان دندان زده شود.

12- در اولین ساعات بعد از تولد کره، باید سلامت آن توسط دامپزشک تایید شود.

13- در صورتی که مادیان تجربه زایمان یا رفتار مادرانه مناسبی ندارد باید در دریافت آغوز به کره در اولین ساعات بعد از تولد کمک کرد تا سلامت کره در ماه‌های بعد به خطر نیافتد.

14- رعایت بیشتر بهداشت محیط در روزهای بعد از زایمان تضمینی بر سلامت کره در آینده است. تهویه مناسب، نور کافی، بستر عاری از پهن خشک از مهمترین موارد بهداشت محیطی است.

تالیف : دکتر محمد حسن ریاحی 

گروه رایمون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *