هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 1

این مطلب در مورد نشانه ها وعلائم بیماری های پوستی در بدن اسب بوده و سوالات عمده شما را پاسخ می دهد.

گاهی در سطح پوست اسب علائمی مثل طاسی، لکه ها و برجستگی هایی وجود دارد گاهی بوجود می‌آیند و به راحتی از بین نمی روند. لکه ها و برجستگی ها معمولا در اثر عواملی چون عفونت باکتریایی ، قارچی یا ویروسی، نیش حشرات، آفتاب سوختگی ، واکنش آلرژیک، کبودی، سایش و سایر عوامل بوجود می‌آیند.

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 15

به گفته دکتر ویلیام اچ میلر، بسیاری از بیماری‌های پوستی برای حیوان خطر جدی نداشته و اغلب ظاهر آن را بد فرم می کنند. یک موضوع بسیار مهم این است که بیماری‌های مختلف گاهی علائم یکسانی دارند و تشخیص درست آن بسیار اهمیت دارد چون ممکن است بعضی داروها نه تنها باعث درمان نشده بلکه شرایط بیماری را بدتر می کنند. بیماری‌های پوستی گاهی به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر بروز می کنند. بنابراین اگر مشکل پوستی اسب شما به مدت طولانی وجود دارد و به اقدامات درمانی پاسخ ندهد ممکن است بیماری های دیگر یا نقص در سیستم ایمنی دخیل باشد.

در ادامه هشت بیماری پوستی رایج در اسب ها را به شما توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد ما برای شما
هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 17

دایجستیو | Digestive

۵۷۰,۰۰۰ تومان۵۷۰,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

1-Rainrot (rain scald)  رنگین کمان

سطح بدن اسب به صورت پوسته پوسته جدا شده و همراه با مو از بدن آن کنده می شود. این حالت در قسمت خط پشتی بدن یا بخش هایی که رطوبت به آن می رسد ایجاد می شوند. با گذشت زمان پوسته ها از بین می روند و نقاط گردی بدون مو رو بدن اسب باقی می مانند. این یک بیماری باکتریایی بوده و عامل ایجاد کننده آن توانایی دارد تا مدت ها روی بدن اسب باقی بماند و در شرایط مرطوب و مساعد شروع به رشد و تکثیر کند. همچنین اگر در سطح پوست یک خراش یا نیش حشرات ایجاد شود می‌توانند وارد فاز عفونی بشوند. عوامل زیادی مثل سن، سوع تغذیه، یا پوشش دائمی در زمستان و شرایط بستر می‌تواند زمینه را برای بروز مستعدتر کند.

آیا به درمان نیاز هست؟ بله چون اگر درمان نشود احتمال اثرات دائمی مثل ریزش مو و لکه های پوستی وجود داشته و برای حیوان ناخوشایند خواهد بود.

نحوه درمان: در مرحله اول باید حیوان را به محلی با رطوبت پایین جابجا کرد تا از پیشرفت بیماری جلوگیری بشود. حیوان به صورت هفتگی با محلول های ضدعفونی کننده و شامپوهای آنتی باکتریال شستشو بشود. بسته به شدت آلودگی و گسترش بیماری نیاز به ادامه درمان وجود دارد. اگر یک منطقه کوچک درگیر است شستشوی موضعی کفایت می‌کند و اگر چند نقطه درگیر است نیاز به شستشوی تمام سطح بدن می باشد. در صورت وجود زخم بهتر است پوشش سطحی آنها زدوده شده و ضد عفونی بشوند چون تماس داشتن با هوا به عدم گسترش باکتری‌ها کمک خواهد کرد. زخم هایی که پوشش آنها سفت و محکم هست را نباید جدا کرد چون برای اسب دردآور خواهد بود. اگر عفونت ها پس از یک هفته بهبود پیدا نکردند نیاز هست تا با دامپزشک مشورت کنید. اگر عفونت های ثانویه ایجاد شده باشد ممکن است دامپزشک آنتی بیوتیک های خوراکی یا درمان های تخصصی را توصیه کند.

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 19

تازه ها در رایمون
هربال اویل

هربال اویل | Herbal Oil

۱,۸۵۰,۰۰۰ تومان
روغن خوراکی اسب
پیشنهاد ما برای شما
هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 21

بایوتکس | ™BioteX

۹۰۰,۰۰۰ تومان۹۰۰,۰۰۰ تومانمشاهده کنید

هیگر | Higer

۸۵۰,۰۰۰ تومان
بسته مکمل و خوراک سیلمی | رایمون متخصص تغذیه اسب | 5

بسته مکمل و خوراک سیلمی

۲,۸۹۷,۵۰۰ تومان

2-کچلی یا قارچ های پوستی

ظاهر: لکه‌های گرد با پوسته پوسته شدن. این لکه ها در همه جای سطح بدن بوجود می آیند ولی جلو سینه در سطح کشاله ران و زیر شکم بیشتر رویت می شوند. این ضایعات معمولا برای حیوان ناراحتی ایجاد نمی‌کنند ولی امکان دارد گاهی با درد و خارش همراه باشند. این بیماری توسط یک عامل قارچی عموما از خانواده ریکوفیتون یا میکروسپوروم ایجاد می‌شود. همچمین گروه قارچ های درماتوفیت از کراتین موجود در پوست و موی حیوان تغذیه کرده و باعث می شوند بافت آنها متلاشی بشود. این قارچ ها در سطح بستر و چوب زندگی می کنند و به راحتی از یک حیوان به حیوان دیگر قابل انتقال هستند و در مدت زمان کوتاهی کل گله را درگیر می کنند.

آیا این بیماری به درمان نیاز دارد؟ هر چند عفونت ها ممکن است با مرور زمان به طور خود به خودی درمان شوند ولی به دلیل مسری بودن شدید و تسریع در روند بهبودی نیاز به درمان وجود دارد.

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 23

درمان: در درجه اول نیاز است تا حیوان را از سایرین جدا کنید تا از شیوع آن جلوگیری بشود. اگر موی یال و دم با قسمت درگیر در تماس است بهتر است کوتاه شده یا بسته شود. استفاده از داروهای ضدقارچ و شامپوهای ضد شوره نیز توصیه می شود. قسمت آسیب دیده را ابتدا با یک محلول ضد عفونی کننده مثل کلرهگزیدین ضدعفونی کنید و سپس با یک پماد ضد قارچ سطح آن را پوشش بدهید. درمان را تا برطرف شدن کامل علائم ادامه دهید همچنین قرار گرفتن در تابش مستقیم آفتاب هم موثر خواهد بود. گاهی ممکن است نیاز باشد تا از سطح پوست نمونه گیری انجام بشود. اگر به درمان پاسخ نداد یا بیماری گسترش پیدا کرد نیاز است تا توسط دامپزشک معاینه شود.

پیشگیری: بهتر است هر اسب وسایل نظافت و تیمار اختصاصی خود را داشته باشد. اسب‌های جدیدی که به گله وارد می شوند را قرنطینه کنید. اگر موردی از ابتلا مشاهده شد تمامی وسایل مشترک یا سطحی را که اسبها با آن در تماس هستند را ضدعفونی کنید. این بیماری بین سگ، گربه وسایر دام ها نیز مشترک است، به یاد داشته باشید زمانی که با حیوانات بیمار در تماس هستین از دستکش استفاده کنید.

3_ زگیل یا پاپیلوما

علائم ظاهری: ضایعه‌های به شکل و اندازه نخود به رنگ قرمز یا صورتی در سطح پوست بدن اسب بوجود می‌آیند. این ضایعه‌ها معمولا دردناک نیستند و اغلب در نواحی پوزه، گوش‌ها و بین پاهای حیوان مشاهده می‌شوند.

علت: این بیماری به وسیله یک ویروس به نام پاپیلوم ایجاد می‌شود و بیشتر اسب‌های جوان زیر سه سال مشاهده می‌شود. این ویروس توانایی زنده مانی طولانی مدت را دارد.

آیا به درمان نیاز دارد: معمولا برای اسبها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند اما اگر در عملکردهای حیاتی اسب مثل خوردن، تنفس یا بینایی مشکل ایجاد کنند نیاز به درمان وجود دارد.

درمان: زگیل در اسب های جوان چهار ماه پس از نمایان شدن از بین می روند اما در اسب های مسن ممکن است تا یک سال دوام بیاورند. در موارد ضروری با استفاده از لیزر و جراحی می توان این ضایعات را از بین برد.

همچنین برخی از زگیل ها با درمان دارویی از بین می روند.

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 25

پیشگیری: در برابر این بیماری قرنطینه و ضد عفونی کردن تا حد زیادی موثر است.

4_ پاپیلوما

علائم: این بیماری به صورت لکه یا نقاط متورمی در سطح پوست مشاهده می شود. گزش حشرات و مگس ها همچنین زخم شدن پوست می تواند باعث گسترش این مشکل بشود. این ضایعات پوستی معمولا خود به خود از بین نمی روند.

علت: عامل این بیماری نوعی ویروس است که معمولا توسط مگس ها منتقل می شود.

آیا به درمان نیاز است؟ معمولا تا برای حیوان آزار دهنده نباشد نیازی به درمان نیست

درمان: معمولا لمس و فشار این توده ها برای حیوان ناراحت کننده خواهد بود. دامپزشک ممکن است درمان با داروهای موضعی مثل پماد ها یا آنتی بیوتیک ها را پیشنهاد بدهد.

هشت بیماری پوستی رایج در اسب‌ها | رایمون متخصص تغذیه اسب | 27

پیشگیری: اقدامات پیشگرانه در برابر مگس ها را در نظر بگیرید استفاده از مواد دافع همچنین توری و پوشش‌های مراقبتی موثر خواهد بود. در ساعاتی از روز که مگس ها بیشتر فعال هستند اسب ها کمتر در معرض قرار بگیرند.

محصولات پر بازدید
فول ایکس / Foal X | رایمون متخصص تغذیه اسب | 7

فول ایکس / Foal X

۹۱۰,۰۰۰ تومان
5
بهترین مکمل برای مادیان باردار

بسته مکمل مادیان باردار یا شیرده

۵,۸۱۴,۰۰۰ تومان
خوراک تخصصی استال ایکس

استال ایکس | ™StallX

۹۵۰,۰۰۰ تومان
5

5­_ درماتیت سبوره‌ای یا شوره

علائم: این بیماری در دو حالت خشک و روغنی وجود دارد. در نوع خشک آن روی سطح پوست و اطراف دم پوسته پوسته می شود. در نوع روغنی که اغلب در بین پا ها و دست حیوان ایجاد می شود لکه های بدون مو با سطح مومی ایجاد می شوند. این بیماری معمولا خارش و درد ندارد.

علت : این بیماری معمولا ریشه وراتثی داشته و در نژادهای عرب و تروبرد فراوانی بیشتری دارد و معمولا اثرات آن مادام العمر است.

آیا به درمان نیاز است. این بیماری معمولا به درمان نیاز ندارد شاید بعضی از مالکان به دلایل زیبایی شناسی اسب های خود حساس باشند که بهتر است با دامپزشک مشورت کنند.

درمان: به طور کلی این بیماری قابل درمان نیست ولی قابل کنترل است. شامپوهای عمومی ضد شوره تا حدی می توانند موثر باشند. معمولا محصولات انسانی با غلظت ماده موثره بالا توصیه می شوند. برای از بین بردن پوسته ها از سطح اسب بهتر است از یک برس نرم استفاده کنید. در مواجه با مواد حاد بهتر است از دامپزشک برای درمان ها تخصصی کمک بگیرید. این بیماری معمولا در اثر بیماری های زمینه ای فعال می شود و اثرات آن شدید تر می شوند گاهی برای تایید موضوع نیاز است تا آزمایش و تست های تکمیلی انجام بشود.

پیشگری: رعایت موارد بهداشتی و نظافت عمومی تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنین تغذیه اسب با روغن های گیاهی غنی از امگا3 و بیوتین نیز موثر خواهد بود.

6_ غده های زیرپوستی

توده های سفت و محکمی که معمولا در پشت گردن یا جاهای دیگر بوجود می آیند. این برجستگی ها بدون عفونت یا ریزش مو ایجاد می شوند و در هر سن و جنسی اتفاق می افتد. این غده ها تا زمانی که تحریک نشوند دردناک نخواهند بود و ممکن است به مرور زمان نیز سفت تر و متراکم تر بشوند. علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما در واکنش به عوامل حساسیت زا و مواردی که سیستم ایمنی را تحریک می کنند فعال شده و به صورت زمینه ای ایجاد می شوند. معمولا گزش حشرات یا سایر عوامل آسیب زای فیزیکی باعث این واکنش تحریک آمیز خواهند شد.

آیا نیاز به درمان دارند؟ معمولا این بیماری نیاز به درمان ندارد اما اگر افزایش اندازه و قطر در اثر خارش یا شرایط دیگر ادامه یابد نیاز به قدامات درمانی خواهد بود.

درمان: معمولا دامپزشک با تزریق داروهای کورتیکواستروئیدها یا جراحی اقدام به درمان این مشکل خواهد کرد و معمولا درمان در مراحل اولیه راحت تر خواهد بود.

پیشگیری: برای پیشگیری از این مشکل محافظت از حیوان در برابر گزش حشرات و رعایت اقدامات بهداشتی در تزریقات توصیه می شود.

7_ جرب

علائم: بروز برجستگی هایی در سطح پوست به همراه ریزش مو و پوسته پوسته شدن. در موارد شدیدتر در اثر خارش ممکن است زخم هایی نیز ایجاد بشوند.

علت: جرب ها موجوداتی از خانواده کنه ها هستند که به سختی با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند.

این بیماری اگر درمان نشود بخش بیشتری از بدن را درگیر کرده و مشکلات بیشتری را برای حیوان بوجود می‌آورد.

درمان: شستشو با محلول‌های حاوی آهک، پرمتین ها، ارگانوفسفات ها و موارد دیگر تا حد زیادی می تواند موثر باشد. در برخی از موارد تجویز آیورمکتین خوراکی یا مکسیدتین ها می تواند موثر باشد. نیاز است تا دوره درمانی در فواصل 12 تا 14 روز یک بار برای سه تا چهار مرتبه تکرار بشوند. اگر عفونت خیلی شدیدی باشد نیاز است تا با دامپزشک مشورت کنید. گاهی نیاز است تا برای تایید نوع آلودگی آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کرد یا همچنین ممکن است نیاز باشد تا نوع درمان را نیز عوض کنیم. در برخی از موارد برای جلوگیری از تاثیر عفونت های ثانویه ممکن است نیاز باشد تا از آنتی بیوتیک ها نیز استفاده کنیم.

جلوگیری: کنه ها معمولا به صورت مستقیم بین حیوانات منتقل می شوند. به همین منظور نیاز است تا در رویدادهای مختلف از تماس اسب ها با یکدیگر جلوگیری کنید به علاوه اسب هایی که به مزرعه یا باشگاه شما وارد می شوند را قرنطینه کنید، به خصوص آنهایی را که علائم بیماری را از خود نشان می دهند. بعضی از اسب ها ممکن است درگیر بیماری باشند ولی علائمی از خود بروز ندهند. اگر بیماری در باشگاه شما شیوع زیادی دارد بهتر است تمامی اسب ها و جایگاه ها را ضدعفونی کنید.

محصولات پرفروش
فول ایکس / Foal X | رایمون متخصص تغذیه اسب | 11

فول ایکس / Foal X

۹۱۰,۰۰۰ تومان
5
محرک رشد کره اسب

گرو ایکس | ®GrowX

۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان
خوراک میرایکس

میر ایکس | ™MareX

۸۵۰,۰۰۰ تومان

8 _ شپش

علائم: ریزش مو در قسمت های مختلف مثل پشت، شانه، دم، پاها و قسمت های مختلف. همچنین مناطق مذکور به دلیل خارش زیاد ممکن از درگیر زخم و عفونت ثانویه نیز باشند. در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد و دو تا چهار میلی متر از سطح پوست یا موی حیوان برداشته بشود این حشرات ممکن است قابل مشاهده باشند. تخم های شفاف و کم رنگ در مجاورت مو ها ممکن است قابل مشاهده باشند، همچنین حیوان از نظر تغذیه و سلامت عمومی نیز ضعیف می شود. آلودگی به شپش در هر فصلی از سال ممکن است اتفاق بیفتد اما در فصل زمستان شایع تر است.

علت : دو نوع از این حشرات اسبها را  آلوده می کنند. نوع اول که از سلول های مرده تغذیه می کنند و عموما گردن، پهلوها و دم را مورد حمله قرار می دهند. نوع دوم که از خون تغذیه می کنند و اغلب قسمت هایی را که موی بلند دارند مورد حمله قرار می دهند. هر دو نوع این حشرات باعث تحریک پوست اسب و خارش می شوند.

آیا نیاز به درمان می باشد؟ بله این نوع بیماری پوستی علاوه بر اینکه برای پوست اسب ایجاد ناراحتی میکند در دراز مدت نیز ممکن است حیوان را دچار کم خونی بکند.

درمان: چندین نوع محصول شامل اسپری ها، شامپو ها، پودر ها و موارد دیگر وجود دارد برای استفاده از این محصولات نیاز است تا دستوالعمل های آن ها را به دقت مطالعه کنید. برای اثر بخشی بهتر نیاز است تا تمام سطح بدن اسب را با محلول مورد نظر پوشش دهید همچنین بعضی محصولات نیز نیز ممکن است تا بر یک موضع اثر کنند. در برخی موارد هم ممکن است آیور مکتین خوراکی موثر باشد.

جلوگیری: شپش ها به طور مستقیم و همچنین از طریق وسایل و ادوات قابلیت انتقال و سرایت دارند. همچنین نیاز است تا اسب های تحت درمان از بقیه جدا بشوند. تخم شپش هایی که از اسب آلوده جدا می‌شوند ممکن است دوباره آن را درگیر کنند پس نیاز است تا همه وسایل ضدعفونی بشوند. تمامی وسایل را ضدعفونی کنید. بهتر است از وسایلی استفاده کنید که در اثر حرارت آسیب نبینند.

پوست اولین خط دفاعی در برابر مشکلات و بیماری هاست و منطقی است که اسب در طول عمر خود مشکلاتی را در پوست خود مشاهده کند. یادگیری اقدامات پیشگیرانه و این که چه موقع باید با دامپزشک تماس بگیرین می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

ترجمه گروه رایمون

منبع

فروش ویژه

متاسفانه محتوایی یافت نشد!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *