با آغاز فصل سرما چگونه از رخداد کولیک در اسب پیشگیری کنیم؟

نگهداری اسب در فصل سرد

همانطور که می‌دانیم کولیک حقیقی یک بیماری گوارشی در اسب است که می‌توان گفت درصد زیادی از تلفات را در بین بیماری های مختلف به خود اختصاص می‌دهد، لذا با توجه به خطرات این بیماری باید از رخداد آن پیشگیری کرد. با فرا رسیدن فصل سرما احتمال رخداد کولیک در اسب‌ها افزایش می‌یابد. لذا برآنیم تا با یاد آوری چند از نکات مدیریتی به شما همراهان عزیز در پیشگیری از این رخداد کمک کرده باشیم:

1- با توجه به منبع تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز اسب، باید تدابیر لازم در راستای کنترل دمای آب شرب اتخاذ شود. دمای آب‌ شرب ایده‌آل برای اسب در محدوده‌ی تقریبی 8 الی 18 درجه سانتی گراد قرار دارد. از جمله راهکارهای مناسب برای رسیدن به این محدوده‌ی دمایی استفاده از مولد گرمایی الکتریکی در مخازن آب است. عایق‌بندی منبع آب و سیستم لوله‌کشی نیز در تحقق این امر کمک کننده خواهد بود.

 افت دمای آب باعث کاهش تمایل اسب به نوشیدن و در نتیجه کاهش حجم آب دریافتی می‌گردد که مهم ترین عوامل در رخداد کولیک ناشی از انباشتگی است.

2-  باید از یخ زدن یونجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مصرفی و سایر مواد تشکیل دهنده‌‌ی جیره غذایی در این فصل جلوگیری کرد.

3- با توجه به افزایش رطوبت و میزان بارندگی در این فصل باید از عاری بودن خوراک از کپک اطمینان حاصل کرد.

4- از نکات مهم در پیشگیری از رخداد کولیک فعالیت روزانه و طبق برنامه برای اسب است که باید تحت نظر مربی اجرا شود.

5- قبل از آغاز فصل سرما باید از انجام برنامه ضدانگلی در اسب خود مطمئن شویم.

داروی کولیک اسب

6- از راهکارهای بسیار مهم در پیشگیری از رخداد کولیک کنترل وضعیت دندانی اسب و در صورت نیاز انجام سوهان دندان توسط دامپزشک می‌باشد.

7- بعد از انجام فعالیت ورزشی بدن اسب که در اثر تعریق خیس می‌باشد، باید در زیر  دستگاه سولار یا مشابه خشک شود و سپس اسب در باکس خود قرارگیرد.                             

8- از بالانس بودن جیره غذایی اسب خود با راهنمایی متخصص تغذیه اسب اطمینان حاصل کنید.

9- اهرم فشاری آبشخور و فشار مناسب آب در آبشخور را به طور دوره‌ای مورد کنترل قرار دهید. کاهش فشار آب ناشی از یخ‌زدگی سیستم لوله‌کشی باعث کاهش حجم دریافتی آب توسط اسب می‌گردد که کولیک حقیقی با منشأ انباشتگی را در پی دارد.

** توصیه می‌گردد در صورت بروز هر گونه تغییر در حالت طبیعی، علایم حیاتی و نشان دادن علایم کولیک در اسب خود، بلافاصله به دامپزشک خود اطلاع داده و از ایشان کمک بخواهید.

تالیف: دکتر محمد حسن ریاحی

گروه رایمون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *